Elu ilma kutsehariduseta

Karjäärivalikuid tehes võime ikka mõelda, milline tulevik ootaks meid ees kutsehariduse saanuna või kõrgkooli lõpetanuna. Kas kõrgharidus või kutseharidus? Lihtsaim viis näidata just viimase olulisust ühiskonnale, on luua maailm ilma kutsehariduseta.

Karjäärivalik ei ole midagi muud kui oma osksute, huvide ja isikuomaduste koondamine just selle tulevikuga, mida endale soovid. See tähendab vaid seda, et tulevikku puudutavad otsused on noorte inimeste jaoks tõenäoliselt ühed kõige raskemad otsused üldse. Kui mitte kõige raskem otsus.

Enamikes maailma maades on kõrgharidus olnud atraktiivsem valik juba aastakümneid – ülikooli lõpetamine tähendas paremaid võimalusi tööturul ja järelikult ka prestiižsemaid töökohti. Ja arvestades igasugu statistikat ka kõrgemat töötasu. Noortel on kalduvus uskuda, et ülikoolikraad avab neile ukse iga kell, kui nad soovivad leida tööd. Olukord on aga mitmetes maailma piirkondades muutunud, sest ülikoolilõpetanutele enam niivõrd palju töökohti saadaval ei ole ja kutsehariduse saanuid oodatakse tööturule suurema rõõmuga.

Suures osas on kogu olukord seotud kuvandi ja imidžiga. Isegi need, kes ei ole tulevikuvalikuid päris selgelt läbi mõelnud, kalduvad ülikoolihariduse poole. Ja seda teavad tõenäoliselt kõik, et kutseharidust ja ülikooliharidust omavahel tihtipeale võrreldakse, kui mitte ei panda lausa konkureerima.

Siin on teie ees Saksa lahendus kõigile, kes on kahelnud kutsehariduse tähtsuse osas. Aasta siis oli 2010. Kampaania (tehtud ettevõtte “Scholz & Friends” poolt) oli Saksamaal tõeline hitt nii teles, printmeedias ja ka teistes kommunikatsioonikanalites.

 

Miks on see reklaamikampaania ja eriti selle video meeldejääv?

Palju põhjuseid. Aga peamine põhjus on see, et kokkukukkuvat maailma vaadates ei ole meil veel aimu, millest reklaam rääkima hakkab. Teiseks (vähemalt mulle kui välismaalasele) teeb asja huvitavaks haarava meloodiaga lastelaul, ning igal juhul tuleb reklaam lõpuni vaadata. Ja kui lõpuks selgub, et kõik puusepad, kingsepad, müüriladujad, keevitajad, raamatuköitjad, disainerid ja kõik muud ametid on need, mis lubavad meil elada meie elu nii nagu meile meeldib, siis saame öelda ainult, et elagu kutseharidus.

Lisaks sellele oli reklaami sõnum väga lihtne.

Seesama kuvandiloomine Saksamaa oskustöölistele aitab kogu avalikkusel aru saada valdkonna sotsiaalsest ja majanduslikust panusest ning tunnustab kohalikke käsitöölisi ja meistrimehi.

Idee kunst: Kujuta ette elu ilma sinu teenuse või tooteta.

Handwerk_1

Pilt videost “Kästitöö”.

Handwerk_2

Pilt videost “Käsitöö”.

Handwerk_3

Pilt videost “Käsitöö”.

Handwerk_ad_1

Pilt kampaaniast “Elu ilma ametioskusteta. Pühapäevahommikune grillpraad.”

Handwerk_Beer

Pilt kampaaniast. “Ma ei pruuli õlut. Ma kaitsen Saksamaa mainet.”

Handwerk_Ad_2010

Pilt kampaaniast. “Alguses oli taevas ja maa. Ülejäänu tegime meie.”

Handwerk_image_2010_3

Pilt kampaaniast. “Ma ei ole ainult oskustööline. Mina olen mootor, mis hoiab Saksamaa töös.”

Handwerk_ad_motors_2010

Pilt kampaaniast.  “Ma ei paranda mootorit. Ma lasen südamel jälle tuksuda.”

P.S. Kampaaniapiltidel oleva teksti tõlge ei pruugi olla sajaprotsendiliselt korrektne, kuid peaks andma mõtte edasi!